معرفی انواع سیم

ما در زندگی روزانه با انواع سیم ها سروکار داریم و هر روز از آنها برای کاربرد های مختلف استفاده می کنیم. همان طور که می دانید انواع سیم ها، یکی از اجزای پر کاربرد در تمام صنایع هستند. خصوصا از انواع سیم در توزیع و انتقال جریان برق و الکتریسیته استفاده فراوانی می شود. وظیفه انتقال جریان های عبوری از انواع سیم ها بر عهده ی بخش داخلی سیم، که اصطلاحا به آن هادی میگویند، می باشد که از جنس هایی مانند آلومینیوم، مس و مس قلع اندود ساخته می شوند. انواع سیم ها دارای رنگ های متفاوتی هستند که هر رنگ بیانگر عملکرد ویژه هر سیم می باشد. به این ترتیب سیم ها از قسمت های مختلف عایق، کاور میانی، هادی، لایه جدا کننده، زره فلزی و روکش نهایی ساخته می شوند.

تقسیم بندی انواع سیم ها براساس نوع هادی

1. سیم مفتول

از این سیم با عنوان سیم خشک نیز یاد می شود به این دلیل که در آن فقط از یک رشته هادی مسی استفاده شده است و جنس عایق آن از پی وی سی می باشد.

توانایی فرم دهی به این نوع سیم باعث کاربرد فراوان آن در انواع تابلوهای برق شده است.

برای خرید سیم مفتول کلیک کنید.

سیم مفتول

2. سیم افشان

این نوع سیم برخلاف سیم مفتولی که از یک رشته سیم هادی مسی تشکیل شده است، سیم های افشان از چند رشته سیم هادی مسی به هم پیچیده تشکیل شده است. این رشته های مسی به وسیله یک عایق پلاستیکی پوشیده شده اند. از سیم های افشان بخاطر نرمش پذیری که دارند در سیم کشی های ساختمانی استفاده می شود.

برای خرید سیم افشان کلیک کنید.

سیم افشان

3. سیم های نیمه افشان

سیم های نیمه افشان از نظر خشکی و ضخامت رشته های هادی مسی مانند سیم های مفتولی است و از نظر تعداد رشته های هادی مانند سیم های افشان می باشد. نرمش پذیری سیم های نیمه افشان، کمی از سیم های مفتولی بیشتر است و در مواقعی که به انعطاف بیشتری نیاز باشد از آن استفاده می کنند. سیم های نیمه افشان کاربردی مانند سیم های مفتولی دارند.

4. سیم نایلون

سیم نایلون سیمی است که از ترکیب دو سیم نازک تشکیل می شود که عموما این دو سیم به هم چسبیده اند. از آن تحت عنوان سیم سفید دولا نیز یاد می شود.

از  موارد استفاده ی سیم نایلون می توان سیم کشی ساختمانها و سیم کشی اداره ها و همچنین در مناطق مسکونی یاد کرد و کاربرد دیگر این محصولات در وسایل برقی مثل سیم کشی داخلی لوسترها و نیز برخی از وسایل برقی که عموما مصرف برق خیلی بالایی ندارند، می باشد.

سیم نایلون

      5. کابل ها

کابل ها در واقع نوعی سیم هستند که دارای چند لایه عایق و پوشش است. بعضی از کابل ها از چند سیم تشکیل می شود و بعضی از چند سیم یا مفتول تشکیل می شوند.

انواع کابل

  • کابل زوج بهم تابیده: این کابل در واقع از دو سیم که به روی هم تابیده و یا دور هم پیچیده شده اند تشکیل شده است.
  • کابل چند رشته: این کابل ها از چند رشته هادی یا چند سیم عایق دار تشکیل شده است. بعضی از نمونه هایی از این کابل وجود دارند که از یک رشته یا تعدادی مشخص از هادی ها تشکیل شده است.
  • کابل فیبر نوری: این نوع کابل از رشته های شیشه ای تشکیل شده است که از آن برای عبور و انتقال سیگنال استفاده می شود.
  • کابل کواکسیال : این کابل دارای یک رشته مفتولی هادی با چند لایه عایق و محافظ مخصوصی می باشد.

جریان های عبوری از انواع سیم ها

یکی از مواردی که در کار با انواع سیم باید در نظر بگیرید، جریان های عبوری از هر سیم است.

هر سیم دارای یک جریان عبوری مخصوص به خود می باشد.

جریان عبوری سیم ها باید به مقداری باشد که، در هر قسمت سیم گرمای ایجاد شده در رشته های هادی درون سیم به راحتی به محیط بیرون منتقل شود.

توجه داشته باشید که میزان حرارت ایجاد شده در عایق هادی سیم های پی وی سی، نباید از 70 درجه سانتی گراد بالاتر رود.


محصولات