اغلب مردم در جامعه معمولا تفاوت سیم و کابل را نمی دانند. در واقع کاربرد این دو مورد به جای هم معمولا در بین مردم صورت می گیرد. حتی دانشجویانی که در رشته ی برق تحصیل می کنند همیشه می گویند در اولین جلسه های دانشگاه تفاوت سیم و کابل را نمی دانستند. بهتر است با هم به تعریف جامعی از هر کدام بپردازیم:

یک تعریف جامع از تفاوت سیم و کابل

سیستم هادی که اغلب از جنس فلز مس می باشد، معمولا برای استفاده امن یک بخش محافظ روی آن ها قرار می دهند. در این صورت به آن ها سیم می گویند. در صورتی که احتیاج به قرار دادن بخش های دیگر مانند آرمور یا شیلد بر روی آن داشته باشیم و یا در مواقعی که نیاز به چندین سیم به شکل همزمان وجود داشته باشد، یک کابل باید تشکیل بدهیم. به بیان دیگر روی تمام سیم ها و شیلدها یک عایق دیگر هم قرار می گیرد که به آن کابل گویند.

اگر بخواهیم به راحت ترین صورت ممکن تفاوت سیم و کابل را در سطح فشار کم توضیح دهیم می توانیم بگوییم در صورتی که بافت هادی انرژی با یک لایه روکش و عایق باشد، معمولا سیم است. اما اگر دو روکش داشته باشیم به احتمال قوی با یک کابل روبرو هستیم.

دو نکته ی مهم پیرامون تعریف کلی تفاوت سیم و کابل

همانطور که در بالا هم گفتیم، تفاوت سیم و کابل مربوط به فشار کم است. این تفاوت در صورت میزان فشار بالاتر صدق نمی کند و تمام سیستم ها با یا بدون عایق، کابل هستند. در ضمن موضوع دیگری که باید مد نظر قرار بگیرید، جنس هادی ها است.

در  دنیای کالاهای برق، نوعی از هادی ها وجود دارند که از جنس آلومینیوم هستند. این بافت های هادی که مغز فولادی دارند، در هر تعداد عایق و روکش که باشند، کابل نامیده می شوند. البته ممکن است در صورت نداشتن هیچ عایقی به آن ها سیم هم گفته شود.

فرق بین سیم و کابل

چند تفاوت دیگر

  1. یک تفاوت مربوط به انواع آن ها است که باعث به وجود آمدن کاربردهای گوناگون آن ها می شود.

در مورد هادی های منفرد یا همان سیم ها باید گفت که اغلب در دو نوع مفتولی و رشته ای وجود دارند. که هر کدام در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هادی های چند تایی(کابل ها) تنوع بیشتری دارند.

کابل هایی که اغلب برای منتقل کردن اطلاعات به فاصله های بسیار دور مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب از نوع  کابل های جفت پیچ خورده می باشند. کابل های فیبر نوری قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر کابل ها دارند. اما شایان ذکر است که متناسب با قیمت بالای خود، می توانند با پهنای باند وسیع تر اطلاعات بیشتری را رد و بدل کنند. تفاوت آن با دیگر کابل ها، در جنس رشته های انتقال دهنده ی آن ها است. در حقیقت این مورد از تفاوت سیم و کابل فیبر نوری نیز می باشد.

برای متصل کردن بخش های مختلف کامپیوتر از نوع دیگری از کابل ها به نام چند رشته ای استفاده می شود.

به بیان ساده تفاوت سیم و کابل در کاربرد آن ها مربوط به استفاده های سنگین تر از کابل ها می شود.

یک مورد دیگر از تفاوت آن‌ها نیز به میزان قدرت آن ها مربوط است. کابل ها از آن جایی که معمولا قدرت بالاتری دارند، در موقعیت هایی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به یک انتقال دهنده ی قوی باشد.

حال در پایان امیدواریم توضیحات ارائه شده ما پیرامون تفاوت سیم و کابل توانسته باشد پاسخگوی تمام ابهامات باشد.

خرید انواع سیم و کابل

حتما با مشاهده بخش محصولات انواع سیم و کابل شرکت ایوان را مشاهده نمایید.

جدولی برای تمامی محصولات تهیه شده‌است که کمک شایانی به شما برای خرید انواع سیم و کابل خواهد کرد.

همچنین می‌توانید با کارشناسان ایوان تماس بگیرید و هر گونه علامت سوالی در رابطه با خرید سیم و کابل دارید برطرف کنید.

کارشناسان شرکت ایوان کابل در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.