توضیحاتی در مورد نصب سیم ارت

برای آن که نصب سیم ارت را توضیح دهیم در ابتدا بهتر است به کاربرد آن بپردازیم. وظيفه اصلي سيستم ارتينگ اين است که هر جريان الکتريکي که وارد اين سيستم شد را به طور کامل به زمين منتقل کند. حال برای آن که چنین اتفاقی رخ دهد باید نصب سیم ارت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

روش‌های نصب سیم اتصال به زمین

نصب سیم ارت

  • زمین عمیق: در این روش باید چاهی در زمین حفر شود تا سیم اتصال زمین بتواند الکتریسیته حاضر در ساختمان را به آن منتقل کرده و از رخ دادن حوادث جلوگیری کند.
  • زمین سطحی: در زمین هایی که امکان حفاری وجود ندارد از این روش استفاده می‌شود. باید در نظر گرفت که برای انجام این کار باید فضای لازم و امکان حفاری در اطراف سایت وجود داشته باشد. همچنین ارتفاق از سطح دریا باید پایین باشد. پست‌ها و بلندی‌های محیط نیز باید کم بوده و فاصله بین دکل و سایت هم باید زیاد در نظر بگیرید.

نصب سیم اتصال به زمین به روش عمقی

برای نصب سیم اتصال به زمین به روش سطحی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • ROD
  • RING
  • پنجه ای (شعاعي)
  • مختلط
  • حلزوني
  • الكتروشيميايي
  • شبكه ای

از آن‌ جا که در حال حاضر روش ROD مرسوم‌ ترین راه برای نصب سیم اتصال به زمین است. این روش را توضیح می دهیم:

تصب سیم ارت

در ابتدا باید کانالی به عمق ۸۰ سانتی‌متر و عرض ۴۵ سانتی‌متر و طول مناسب حرف کنیم. طول مناسب به وسیله مقاومت خاص خاک به دست می‌آید. در ابتدا اگر سایت دارای دکل خود ایستا است برای حفر کانال می‌توانید از فاصله بین اتاق تجهیزات و دکل استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از فضای اطراف دکل هم کار مقدور است.

مراحل نصب سیم اتصال به زمین

نصب سیم اتصال به زمین

  1. پس از آماده شدن كانال ۲ ميله به فاصله ۳ متر از يكديگر در زمين خواهیم کوبید به صورتی كه حدود ۱۵ سانتيمتر از ميله ها بيرون بمانند سپس ۲ميله را با كابل مسي يا كابل برق به هم وصل می‌کنیم و با دستگاه ارت سنج مقاومت زمين ايجاد شده را اندازه ميگيريم.
  2. اگر مقاومت نشان داده شده با دستگاه بالاي ۴ اهم بود ميله ديگری به فاصله ۳ متر از ميله دوم مي كوبيم و با اتصال ۳ ميله به هم مقاومت زمين ايجاد شده را اندازه گيري می کنیم.این کار تا زمانی که مقاومت زمین به ۴ اهم برسد ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از آنكه به تعداد كافي ميله كوبيده شد سيمي را كه به شينه مسی نصب شده در اتاق دستگاه متصل است به همه میله ها جوش داده و به سمت دکل حرکت می دهیم.
  3. براي پر شدن كانال ابتدا با بنتونيت روي سيم مسی را می‌پوشانیم. این کار را در شرایطی انجام می‌دهیم که زمین‌ها رطوبت کافی ندارند. سپس با استفاده از خاک نرم کانال را پر خواهیم کرد.
  4.  در ادامه باید مقاومت زمین به اندازه دقیق اندازه‌گیری شود.

با انجام این کارها نصب سیم ارت انجام خواهد گرفت. فقط باید این نکته را در نظر بگیریم که در مناطق سردسیر مسیر سیم باید به‌ گونه ای مشخص شده بود که تحت تاثیر یخبندان و بارش برف قرار نگیرد. زیرابا کاهش دما مقاومت سیم ها هم به طور قابل مشاهده ای تغییر می کند و ممکن است روند کاری سیم اتصال به زمین دچار مشکل شود.

۲ روش برای نصب سیم ارت در مقاله اموزش نصب سیم ارت برای شما توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

در سایر مقالات به بیان دیگر روش های نصب سیم ارت خواهیم پرداخت و نحوه نصب این سیم در شرایط مختلف جوی و سطوح مختلف زمین را شرح می دهیم. البته همان طور که گفتیم، بهترین روش برای نصب این سیم روش ROD است که به طور کامل آن را توضیح دادیم.

اگر سوالی مربوط به نصب این سیم و مقاله نصب سیم ارت دارید می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ایوان کابل در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات مهم شما پاسخ دهند. همچنین پیش از این در دیگر مقالات به توضیح ویژگی های سیم ارت و نکاتی که قبل از خرید آن باید بدانید پرداخته بودیم که در ادامه مطلب می توانید آن ها را به طور کامل مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید:

سیم ارت چیست و چگونه از رخ دادن برق گرفتگی جلوگیری می‌کند؟