کابل کواکسیال افشان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

کابل کواکسیال افشان

کابل کواکسیال افشان یکی از محبوب‌ترین انواع کابل کواکسیال است که در مواردی همچون دوربین های آسانسور، سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ و آنتن های دیجیتال خانگی و تلویزیون‌ها و غیره نیز مناسب استفاده است و از آن می‌توانید در موارد زیادی استفاده کنید.

در ابتدا بهتر است که با تعریف کابل کواکسیال آشنا شوید: کابل کواکسیال نوع خیلی رایج از کابل انتقال داده های محافظت شده است که از دو رسانا ساخته شده و به طور هم محور جهت دار شده اند اما توسط یک لایه عایق از هم جدا شده اند. اجزای درون کابل کواکسیال را در ادامه باهم می‌بینیم:

  • هسته کابل کواکسیال شامل سیمی فلزی
  • یک لایه از عایق ضد برق غیر رسانا
  • قیطان رسانای دوم این سیم
  • کل سیم در جلد خارجی محافظی یا پوششی پیچیده شده است

تمام این ویژگی‌ها به این دلیل است که کابل کواکسیال بتواند سیگنال‌هایی با فرکانس بالا را ارسال کند و این سیگنال‌ها را در مقابل اینترفرنس های الکترو مغناطیسی محافظت کند تا به سلامت به مقصد برسند. بیشتر کاربران این کابل‌ها را به خاطر استفاده پشت تلویزیون‌ها می‌شناسند.

اما بهتر است بدانید که از این کابل‌ها در سیستم کابل‌ های زیر دریا، دوربین های مدار بسته، تجهیزات ویدیویی خانه و اتصالات مربوط به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. کابل کواکسیال افشان تنها یکی از مدل‌های کابل کواکسیال است و بنابراین شما باید بر حسب نیاز خود دست به خرید این کابل ها بزنید.

به طور کلی انوع کابل کواکسیال را بر حسب کاربرد می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • کابل RG6: کاربرد برای تلوزیون وماهواره
  • کابلRG11: کاربرد برای مسافت های طولانی وساختمان های مرتفع
  • کابلRG59: کاربرد در سیستم دوربین مدار بسته
  • کابلRG60: کاربرد برای تلوزیون ها با کیفیت تصویر بالا

بنابر این که از چه نوع کابلی استفاده می‌کنید، قیمت آن کابل هم متفاوت خواهد بود به همین خاطر بهتر است هنگام خرید کابل کواکسیال حتما به مورد استفاده خود توجه داشته باشید.

تقسیم‌بندی کابل کواکسیال افشان و غیر افشان

کابل کواکسیال افشان

کابل کواکسیال با نام کابل هم‌مِحوَر هم شناخته می‌شود. این کابل ها را به طور کلی بر اساس کاربرد و شکلی که دارند می‌توان به دو نوع مختلف تقسیم کرد. انواعی که در ادامه آن‌ها را باهم مشاهده می‌کنیم:

  1. نازک
  2. ضخیم

نازک

این نوع کابل قابل انعطاف بوده و قطر آن هم ۲۵/۰ است. به خاطر چنین قابلیتی از این کابل می‌ توان در موارد مختلفی استفاده کرد و به همین خاطر هم کابل نازک بسیار در صنعت یافت می شود. برای مثال در شبکه‌هایی که از Thinnet استفاده می‌کنند، کابل مستقیماً به کارت شبکه متصل می‌شود. نوع نازک کابل کواکسیال می‌تواند سیگنال‌ ها را تا فاصلة تقریبی ۱۸۵ متر ارسال کند، آن هم بدون آن که این سیگنال ها تضعیف شوند.

سازندگان کابل های کواکسیال در سرتاسر جهان، در مورد طراحی متفاوت کابل‌ها به توافق رسیده‌اند تا از همه این کابل ها بتوان به صورت گسترده استفاده کرد، کابل Thinnet جزء کابل‌های خانواده RG-58 محسوب شده و دارای امپدانس ۵۰ اهم است.

بیشتر بخوانید:

اگر نمی دانید، امپدانس، مقاومت سیم در برابر جریان متناوب محسوب می‌ شود. تفاوت اصلی میان کابل‌ های خانواده RG-58 هسته مسی به مرکز آن ها بر می گردد. این هسته می‌تواند به صورت یک مفتول یا چند تار به هم تابیده باشد که نظر قابلیت استفاده بیشتر مناسب شبکه‌های کامپیوتر و سیستم‌های رادیویی از جمله انتقال بیسیم‌های نظامی بوده و در عوض مناسب انتقال تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم‌های کنترل راه دور نیست. به همین جهت در مورد موارد ذکر شده باید از کابل های کواکسیال ضخیم‌ تر استفاده کرد.

ضخیم

کابل کواکسیال افشان

کابل کواکسیال افشان

همان طور که پیش از این گفتیم کابل کواکسیال افشان در مواردی مثل انتقال تصویر دوربین مداربسته کاربرد بیشتری دارد. این نوع کابل، هم‌ محور انعطاف‌ پذیر و قطر آن در حدود ۵/۰ اینچ است. در بعضی از موارد به این کابل، اترنت ساده هم گفته می شود.

به این دلیل که  اولین نوع کابل کواکسیال بود که در معماری شبکه معروف اترنت (شبکه داخلی اینترنت) به کار برده شد. هستة مسی این کابل کواکسیال ضخیم‌تر از نوع نازک آن است. البته این روزها از این کابل به ندرت استفاده می‌شود و در موارد استثناء به عنوان ستون مهرة شبکه به کار می‌رود.

هر چه هستة ضخیم‌تر باشد، سیگنال می‌ت واند مسافت طولانی‌تری را بپیماید؛ بنابراین کابل کواکسیال افشان و ضخیم می توانند سینگال ها را برای مصافت بیشتری حمل کنند. نوع ضخیم کابل هم‌محور می‌تواند سیگنال‌ها را بدون تضعیف تا فاصله ۵۰۰ متر (حدود ۱۶۴۰فوت) انتقال دهد. برای اتصال شبکه‌های کوچک Thinnet به شبکه‌های Thicknet از وسیله‌ای به نام ترنسیور استفاده می‌ شود که حتما پیش از این نام آن را شنیده بودید.

از مقاله کابل کواکسیال افشان راضی بودید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.