اموزش نصب سیم ارت و کاربردهای آن

هدف از ایجاد سیم ارت در بسیاری از ساختمان های مسکونی و برج های تجاری ایجاد امنیت برای کسانی که مشغول کار با سیستم های برقی هستند و تامین امنیت و جلوگیری از بروز حوادث جبران ناپذیر برای ساختمان ها می باشد، ما در این مقاله به تشریح اموزش نصب سیم ارت می پردازیم.

آموزش نصب سیستم ارت -۲

معرفی و تشریح اموزش نصب سیم ارت

در سیستم ارت که روش اتصال به زمین می باشد در صورتی که بین دو نقطه که نباید دارای بار الکتریکی باشند، جریانی به وجود بیاید، این سیستم آن بار را به زمین منتقل می کند.

با ایجاد این سیستم اگر هر کدام از سیم های فاز و نول به بدنه دستگاه و وسیله برقی متصل شوند و برقی به آن نقاط منتقل کنند دیگر حادثه ای مانند آتش سوزی و یا برق گرفتگی به وجود نمی آید چون جریان برق ناخواسته به زمین منتقل شده است.

برای اشنایی با سیم ارت همین الان مقاله سیم ارت را مطالعه کنید.

خرید انواع سیم ارت با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت

سیم ارتینگ

4.6/5

برای اموزش نصب سیم ارت ابتدا باید به این مسئله بپردازیم که بعد از انجام  بررسی های لازم توسط تکنسین ها و افراد کاربلد در مورد مقاومت زمین و امکان حفر چاه، سیستم ارت را به دو روش زمین عمقی و یا زمین سطحی نصب می کنند.

روش زمین عمقی در مکان هایی استفاده می شود که امکان حفر چاه عمیق در آنجا وجود دارد، اما روش زمین سطحی برای مکان هایی استفاده می شود که امکان حفر چاه نیست، در این روش باید گودالی به اندازه 80 سانتی متر عمق حفر شود.

اموزش نصب سیم ارت به دو روش است:

  1. روش زمین عمقی
  2. روش زمین سطحی

1. نصب سیم ارت به روش زمین عمقی

برای اموزش نصب سیم ارت در این روش ابتدا باید محل مناسبی را برای حفر چاه بیابیم محلی که میزان دسترسی به رطوبت در عمق کمتری از زمین باشد مانند زمین های فضای سبز.

بعد از یافتن محل حفر چاه باید اقدام به حفر چاه کرد البته قبل آن باید مقاومت زمین را سنجید تا ببینیم عمق چاه که از حداقل چهار متر تا حداکثر هشت متر می باشد را به چه مقدار باید در نظر بگیریم.

در اموزش نصب سیم ارت باید به این نکته توجه کنیم که در زمین های با خاک رس که مقاومت کمتری دارند باید چاه دارای عمق کمی باشد و در زمین های شنی و سنگی باید عمق چاه زیاد باشد.

بعد از حفر چاه باید سیم ها را به یک صفحه مسی متصل کنیم  که در این این کار نباید فقط به وصل کردن سیم ها به صفحه مسی اکتفا نکنیم بلکه باید با جوش برنج سیم ها را به صفحه مسی جوش دهیم و حتما محکم کاری کنیم.

در ادامه اموزش نصب سیم ارت، بعد از حفر چاه و اتصال سیم ها به صفحه مسی باید به این مورد هم توجه کنیم که سیم ارت و سیم میله برق گیر در مسیر مستقیمی قرار داده شوند و دارای پیچ و تاب کمی باشند.

صفحه مسی را باید به طور عمود در مرکز چاه قرار دهیم و لوله پلیکای را هم در بالای صفحه مسی قرار می دهیم، بعد از قرار دادن وسایل گفته شده در درون چاه باید طبق دستور تکنسین های تاسیسات برقی داخل چاه را مرحله به مرحله با مخلوطی از آب و  بنوتیت و نمک و همچنین مقداری خاک رس و خاک های مقاوم دیگر بپوشانیم.

آموزش نصب سیستم ارت - 3

2. نصب سیم ارت به روش زمین سطحی

در این روش باید گودالی به عمق 80 سانتی متر حفر شود و همچنین به نوعی دیگر کانالی حفر شود.

با توجه به مقاومت زمین به جای صفحه مسی از میله های فولادی با روکش مسی استفاده می شود که کابل های برق و کابل های مسی را به آنها می بندد.

بعد از گذراندن مراحلی مانند افزایش تعداد میله ها با توجه به مقاومت زمین اقدام به پر کردن گودال با بنوتیت و خاک های دیگر می شود.

اموزش نصب سیم ارت در روش زمین سطحی به چندین طریق مانند شعاعی، مختلط، شبکه ای و … امکان پذیر می باشد که هر کدام در مناطق خاصی از کشور مانند مناطق کوهستانی و یخبندان با زمین های سنگی و یخی که دارای مقاومت های متفاوت می باشند کاربرد دارند.

همین الان مقاله نصب سیم ارت را مطالعه کنید و زودتر از رقیبانتان تمامی نکات مهم نصب سیم ارت را یاد بگیرید.

شرکت ایوان عرضه کننده باکیفیت‌ترین سیم‌های ارت می‌باشد که می‌توانید آن‌ها را در صفحه محصولات / سیم ارتینگ مشاهده کنید.

اگر در انجام فرایند توضیح داده شده به مشکلی برخوردید کارشناسان ایوان در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخگوی شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

انواع سیم ارت

انواع سیم