آشنایی با انواع سیم ارت

استفاده از انواع سیم ارت به کمک یک چاه ارت می توانند در صورت بروز نشتی جریان الکتریکی از برق گرفتگی و به خطر افتادن جان افراد جلوگیری کنند.  نام دیگر این سیم ارت، سیم زمین یا اتصال به زمین است.

استفاده از انواع سیم ارت در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اینکه به طور کامل با سیم ارت آشنا شوید سیم ارت چیست را مطالعه کنید.

بخش های صنعتی جریان های الکتریکی از جریان های الکتریکی سطح ساختمان های مسکونی ، شهری و حتی تجاری بسیار قوی تر و پر خطر تر هستند بنابراین استفاده از انواع سیم ارت در این صنایع بسیار لازم و ضروری است تا ایمنی مورد نیاز تأمین شود. سیم ارت در سیم کشی و برق کشی خانه های مسکونی و شهری در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یک استاندارد تبدیل شده است و مالکان ساختمان ملزم به رعایت آن هستند.  

روند استفاده از سیم ارت به این صورت است که توسط این سیم بخش هادی یک وسیله الکتریکی را با استفاده از سیم ارت به زمین و به اصطلاح چاه ارت متصل می نمایند.

این کار سبب افزایش ایمنی محیط خواهد شد.

سیم ارت مسی لخت

 

انواع سیم ارت کدام اند؟

در بین انواع‌سیم ارت، سیم ارت مسی  به دلیل دوام و هدایت الکتریکی بالا بیشتر از سایر انواع در قطعات الکتریکی یافت می شود.

در مقایسه با سایر رساناهای فلزی ، استفاده از مس بسیار مقرون به صرفه است.

از آنجا که برق بسیار قدرتمند است، استفاده از سیم های بادوام بسیار مهم است.

انواع سیم‌های مسی مختلف وجود دارد . دو مورد از این سیم ها در اینجا شرح خواهیم داد.

  1. سیم مسی لخت
  2. سیم Green 6 THHN

سیم مسی لخت

سیم مسی لخت  یکی از متداول ترین انواع سیم ارت مسی است که مورد استفاده قرار می گیرد. 

مس لخت گاهی اوقات فقط سیم ارت  نامیده می شود. این نوع سیم مسی در هیچ نوع پوشش محافظ پوشانده نشده است و باعث می شود کاملاً محافظت نشده باشد ، از این رو آن را سیم مسی لخت می نامند.  این نوع مس به طور کلی در خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین خاصیت رسانایی را دارد ، بدون آنکه توسط عایقی محافظت شود.

سیم Green 6 THHN

نوع دیگر سیم مسی که جزو انواع سیم ارت هستند. به سیم Green 6 THHN معروف می باشند.

این نوع سیم یک سیم ارت در فضای باز است.

این سیم مخصوص اتصال مس عایق بندی شده است و می تواند در خارج از منزل مورد استفاده قرار گیرد بدون اینکه هیچ گونه نگرانی در مورد رطوبت رسیدن به خود سیم مسی وجود داشته باشد.

این سیم نه تنها می تواند به عنوان یک سیم ارت  در خارج از ساختمان در نظر گرفته شود ، بلکه می تواند به عنوان یک رسانای خوب نیز عمل کند.

استفاده از این نوع سیم ارت ها باعث می شود که بتوان از آن ها در محیط ها و فضا های باز با خیال راحت عمل ارتینگ را انجام داد و حتی برای جلوگیری از صاعقه و انتقال آن به زمین می توان این نوع سیم ها را به کار برد.

سیم ارت سبز زرد روکش دار

مزایای وجود انواع سیم ارت در سیم کشی خانه

از انواع سیم ارت در ساختمان های مسکونی در پریزهای برق استفاده می کنند.

استفاده از سیم ارت سبب می شود که اگر بنا به هر دلیلی سیم فاز دچار خرابی و ایرادی گردد برای مثال خوردگی بدنه سیم فاز و … ساکنین ساختمان از خطر سوختن سیم کشی و برق گرفتگی در امان خواهند ماند.

نبود سیم‌های ارت می تواند باعث بروز حوادث بسیاری شود.

برای مثال بیشتر آتش سوزی هایی که در زمان های قدیم در ساختمان ها به دلیل اتصالات برقی شاهدش بودیم به دلیل استفاده نکردن از سیم ارت در سیستم سیم کشی ساختمان ها بود. حتی وجود سیم ارت از سوختن وسایل برقی جلوگیری می کند.استفاده از سیم ارت در وسایل برقی خانه

بنابراین بهتر است در طراحی سیستم برقی ساختمان ها تمهیدات لازم برای انواع سیم ارت در نظر گرفته شود.

در بخش محصولات انواع سیم را مشاهده کنید.