استاندارد سیم افشان

استاندارد سیم افشان جزو آن دسته از مطالبی میباشد که در صنعت سیم و کابل بسیار مهم و حیاتی است

و باید توسط افراد مشغول به کار در این حوزه فرا گرفته شود. اهمیت این موضوع به قدریست که اگر به درستی درک و فهمیده نشود ممکن است مخاطب در خرید سیم افشان دچار اشتباه شود و به جای سیم های استاندارد ، سیم های تقلبی و بی کیفیت خریداری کند. ما در این مقاله سعی داریم که با تشریح این مسائل ، نحوه ی تشخیص سیم های سالم و استاندارد از سیم های تقلبی و بی کیفیت را برای شما توضیح دهیم تا شما در خرید این محصولات دچار اشتباه نشوید.

 

 

سیم افشان غیر استاندارد

متاسفانه در دهه های اخیر استفاده از سیم های افشان غیراستاندارد و تقلبی بین مردم خیلی رواج پیدا کرده است.

ارزان بودن و در دسترس بودن این سیم ها باعث شده است که تعداد بسیار زیادی از مخاطبان این سری سیم ها را تهیه و استفاده نمایند که متاسفانه تعداد بسیار زیادی از این افراد ممکن است اطلاعات لازم و کافی را جهت تشخیص سیم استاندارد از غیر استاندارد نداشته باشند.

و در نتیجه ندانند که استفاده از این سیم ها چه صدمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

رعایت نکردن استاندارد سیم افشان و استفاده از این گونه سیم ها باعث به وجود آمدن خسارات زیادی در شبکه های برق در قسمت توزیع و همچنین بروز آتش سوزی های بسیار بزرگی می شود. این سیم ها به جهت استفاده از عایق های بی کیفیت و نامرغوب حرارت زیادی تولید کرده و در پی به وجود آمدن این حرارت نیروی برق بسیار زیادی هدر می رود و گاها باعث به وجود آمدن اتصالات و جرقه در سیم و مدارها شده و در نتیجه ی آن ها آتش سوزی رخ می دهد.

طبق آمار سازمان آتش نشانی بیش از 50 درصد آتش سوزی ها اتصالات برق می باشد.

تمامی این اتفاقات فقط به خاطر رعایت نکردن استاندارد سیم افشان در تولید آن به وجود می آید.

سیم افشان استاندارد

استاندارد سیم افشان چیزی است که ملاک کیفیت آن را مشخص می کند. معیار اصلی آن نیز مقاومت هادی می باشد. مقاوت هادی ارتباط عکس با میزان هادی به کار رفته جهت ساخت سیم و کابل می باشد. جنس هادی سیم های افشان استاندارد معمولا از فلز مس یا فلز آلومینیوم است. غالب هزینه ی سیم ها و کابل ها نیز در واقع به دلیل قیمت همان هادی مصرفی می باشد که در آن ها به کار رفته است. در سیم های استاندارد مس به میزان مجاز در سیم به کار رفته است.

درحالیکه در ساخت سیم های تقلبی معمولا مس کمتر از حد مجاز (به دلیل قیمت زیاد مس) استفاده شده است.

به طور کلی استاندارد های لازم در این سیم ها رعایت نشده است. خلوص مس در این سیمها کمتر از حد استاندارد است و در آنها به جای مس از CCA استفاده می شود. کمتر بودن طول سیم نسبت به میزان درج شده روی برچسب سیم ، استفاده از ضخامت یا قطر هادی غیر استاندارد و استفاده از مواد اولیه ی بی کیفیت برای تولید روکش سیم نیز از دیگر مورادی است که در سیم های افشان استاندارد دیده نمی شود.

تشخیص استاندارد بودن سیم

  • استاندارد سیم افشان را می توان از راه های مختلفی بررسی کرد.

پیش از هر چیز روی بدنه ی سیم را بررسی نمایید که ISIRI حک شده باشد.

  • مورد بعدی که باید به آن توجه کنید ضخامت روکش سیم می باشد.

اگر ضخامت روکش از حد استاندراد بیشتر باشد ممکن است که سطح مقطع سیم از حد استاندارد خود کمتر باشد.

برای بررسی ضخامت روکش می توانید آن را (به کمک سیم لخت کن) از سیم جداکرده و (با استفاده از میکرومتر) قطر یک رشته را اندازه گیری نمایید. با نصف کردن آن شعاع رشته سیم به دست می آید. حال با ضرب کردن این عدد در تعداد رشته ها سطح مقطع سیم بدست می آید و می توانید آن را با حد استاندارد مقایسه نمایید.

همچنین اگر ضخامت روکش بزرگتر از حد مجاز باشد سیم دچار شکست می شود.

  • تعداد رشته های سیم مسی نیز قابل بررسی می باشد.

استاندارد سیم افشان ایجاب می کند که با قرار گرفتن سیم لخت روی سر سیم کاملا محکم شود.

در غیر این صورت رشته های سیم مسی در آن اندازه استاندارد نمی باشد.

  • جنس هادی به کارر فته در سیم نیز جزو موضوعات و قابل بررسی می باشد.

گاهی تولید کنندگان سیم های نامرغوب در آن ها آهن استفاده می کنند.

این مسئله درصد خلوص سیم را تغییر می دهد.

برای بررسی این مسئله انتهای سیم را لخت می کنند. رنگ هادی بیانگر همه چیز می باشد. چنانچه زرد و درخشنده بود یعنی درصد خلوص مس مناسب می باشد و در صورتی که قسمتی از آن سیاه بود یا به میزان کافی درخشنده نبود به این معناست که در ساهت سیم از آهن استفاده شده است. استفاده از سایر فلزات در ساخت هادی سیم باعث می شود جریان کمتری از سطح مقطع عبور کند و این موضوع باعث بروز اتصالی و آتش سوزی می شود.