معرفی سیستم ارتینگ

انرژی الکتریکی براساس اختلاف پتانسیل بین دو نقطه به وجود می آید، این اختلاف پتانسیل بین سیم های فاز و نول وجود دارد که سبب به کار افتادن وسایل برقی می شود، در این بین زمین دارای ولتاژ صفر می باشد و می توان با استفاده از سیستم ارتینگ جریان های ناخواسته را به زمین منتقل کرد و از اتصالات برقی جلوگیری نمود، حال ببینیم سیستم ارتینگ چیست ؟

سیستم ارت چیست

سیستم ارتینگ چیست و چگونه عمل می کند؟

در این سیستم در صورتی که بین دو نقطه که نباید دارای بار الکتریکی باشند، جریانی به وجود بیاید، این سیستم به گونه ای عمل می کند که آن بار به زمین منتقل شود و از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری می کند.


برای مشاهده محصولات سیم ارت ایوان کابل، روی لینک کلیک کنید.


در این سیستم قسمت هایی از وسایل برقی مانند بدنه و پایه های آنها که نباید دارای جریان برق باشند به زمین متصل می شود تا در صورت ایجاد اتصالات برقی، جریان ناخواسته به سمت زمین منتقل شود.

به طور کلی در برخی از وسایل الکتریکی باید پتانسیل برخی نقاط شان با پتانسیل زمین یکی باشد که به این منظور از سیستم اتصال به زمین و یا ارتینگ استفاده می شود.

سیستم ارتینگ 

با ایجاد این سیستم اگر هر کدام از سیم های فاز و نول به هر دلیلی به بدنه دستگاه و وسیله برقی متصل شوند، برقی به آن نقاط منتقل کنند و اتصال برقی به وجود بیاید دیگر حادثه ای مانند آتش سوزی و یا برق گرفتگی به وجود نمی آید چون جریان برق ناخواسته با استفاده از این سیستم به زمین منتقل شده است.

ما می توانیم بدنه همه دستگاه های برقی صنعتی و تجهیزات برقی خانگی را از طریق  یک سیم به سیم متصل به زمین وصل کنیم که به این طریق یک سیستم ارتینگ کوچک ایجاد کرده ایم.

سیستم ارتینگ از یک چاه و سیم های متصل به این چاه تشکیل شده است.

که سیم های متصل به آن بارهای ناخواسته را به این چاه منتقل می کنند.

این سیستم در کل دو هدف را دنبال می کند:

  • ابتدا اینکه از بروز حوادث برای افرادی که با نیروی برق سر و کار دارند جلوگیری می‌کند
  • بعد امنیت ساختمان ها و برج هایی که دارای تاسیسات برقی زیادی هستند را تامین می‌کند.

در برخی از موارد افراد نا آگاه که در زمینه امور برقی اطلاعاتی ندارند به جای استفاده از سیستم ارتینگ بدنه تجهیزات برقی را از طریق سیمی به لوله های آهنی حاوی آب و گاز متصل می کنند که این کار بسیار خطرناک می باشد.

سیستم ارت

سیستم ارتینگ چیست و به چه روش هایی انجام می شود؟

روش های ایجاد سیستم ارتینگ چیست ؟

روش های ایجاد سیستم ارتینگ به صورت عمقی و سطحی می باشد، در برخی مکان ها که امکان ایجاد چاه وجود دارد از روش عمقی و در برخی از مکان ها که امکان حفاری وجود ندارد از سیستم ارتینگ سطحی استفاده می شود.

در صورت استفاده از روش عمقی باید چاهی بالاتر از عمق چهار متر حفر شود که این روش بیشتر برای مناطقی که دارای رطوبت می باشند مانند فضای سبز و زمین های چمن استفاده می شود.

استفاده از سیستم ارتینگ

اما استفاده از روش سیستم ارتینگ سطحی که گودالی در حدود 80 سانتی متر را نیاز دارد دارای عمومیت بیشتری می باشد و بیشتر در مناطق جنوبی و شمالی کشور استفاده می شود و هم روش راحت تری است و هم نیاز به زیرسازی های زیادی ندارد.

استفاده از این سیستم اتصال به زمین در برخی از کشور ها برای مردم اجباری می باشد و امروزه هم بسیاری از مجتمع های مسکونی بزرگ و برج های بلند تجاری حتما باید دارای سیستم ارتینگ و یا سیستم برق اتصال به زمین باشند تا بتوان از صدمات جبران ناپذیری که ممکن است برایشان پیش بیاید جلوگیری کرد.

در کل سیستم های اتصال به زمین به سه گونه زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سیستمIT
  2. سیستم TN
  3. سیستم   TT

که هر کدام مشخصات خود را دارند و برای برخی از اماکن مناسب می باشند.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مقاله سیستم ارتینگ چیست پرسش خود را کامنت کنید.

کارشناسان ایوان کابل در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.