نحوه‌ ی کار سیم ارت چیست (سیم اتصال به زمین)

مهمترین کار سیم ارت چیست ؟ مهم ترین کار سیم ارت این است که از برق گرفتگی جلوگیری می کند. چرا برق گرفتگی؟ زیرا در مدارات الکتریکی ممکن است نشتی رخ دهد، این نشتی جریان برق ممکن است توسط اجسام هادی یا رسانا به سطح بیرونی وسایل الکتریکی و الکترونیکی منتقل شود، به طوری که با دست زدن به آنها جریان الکتریسیته به بدن افراد منتقل شود.

سیم ارت

برای جلوگیری از این کار باید فلزات هادی مربوط به وسایل الکتریکی را از طریق یک سیم به زمین متصل کرد.

با این کار خطرات برق گرفتگی ناشی از نشتی‌های الکتریکی از بین می‌رود و ایمنی محیط زندگی و کار افزایش پیدا می‌کند.

زیرا با اتصال سیم به زمین تخلیه الکتریکی صورت گرفته و از برق گرفتگی انسان جلوگیری می شود.

این روش در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یکی از الزامات و استانداردهای سیستم برق‌کشی شهری و مسکونی محسوب می‌شود زیرا باعث بالا رفتن ایمنی ساختمان شده و از رخ دادن حوادث احتمالی مربوط به برق گرفتگی جلوگیری می کند. استفاده از سیم اتصال به زمین به مراکز صنعتی محدود نمی شود و در خانه ها هم شاهد استفاده از آن هستیم و وسائل الکتریکی برای جلوگیری از مشکل ساز بودن با یک سیم مخصوص به زمین متصل می شوند.

محل اتصال سیم ارت

سیم ارت

برای آن که با نحوه کار سیم‌های ارت آشنا شویم بهتر است در ابتدا بدانیم که سیم ارت چیست و این سیم چگونه و به کجا وصل می شود. از یک طرف به وسایل الکتریکی و الکترونیکی خانه وصل شده و از طرف دیگر به سیستم لوله‌کشی آب خانه و یا به چاه ارت متصل می‌شود. بهتر است برای اتصال بهتر سیم ارت به زمین، از چاه ارت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

چاه ارت هم یک حفره است که با توجه به رطوبتی که خاک دارد می توان عمق آن را مشخص نمود. این چاه توسط خاک و زغال و آهک پر می‌شود و در داخل آن از یک صفحه مسی بزرگ به صورت عمودی درون خاک استفاده می‌شود. این کار رسانایی حداکثری به زمین می‌دهد و باعث بازدهی و بهره‌وری بالای سیم اتصال به زمین سیم ارت می‌شود.

البته در شرایط جوی متفاوت چاه ارت نیز تغییر خواهد کرد و ممکن است میزان زغال و آهک و خاکی که در آن قرار دارد با توجه به رطوبت محیط دستخوش تغییر شود. البته تقریبا در تمام موارد در انتهای چاه ارت شامل یک صفحه مسی بسیار بزرگ هم می شود که به انجام عمل تخلیه الکتریکی کمک شایانی می کند.

کاربرد سیم ارت چیست

سیم ارت

وظیفه اصلی سیم ارت چیست

وظیفه اصلی سیم اتصال به زمین، تامین ایمنی داخل ساختمان و جلوگیری از برق گرفتگی افراد حاضر در آن است. برای بسیاری این پیش فرض وجود دارد که سیم ارت به تنهایی باعث دفع صاعقه هم می شود. این موضوع را باید نظر گرفت که دفع صاعقه تنها به وسیله چاه ارت انجام می گیرد.

برای اجرای پروژه صاعقه‌گیر ساختمان، باید صفحات فلزی بزرگی در بام ساختمان و یا بلندترین نقطه ساختمان تعبیه کرد و توسط یک سیم‌کشی قوی و یا یک فلز رسانای پر قدرت آن را به چاه ارت متصل کرد. در این صورت ایمنی کل ساختمان و ایرانیت بیرون ساختمان در مقابل صاعقه نیز فراهم خواهد شد.

در بعضی از موارد از سیم نول به جای سیم‌های ارت یا برعکس استفاده می شود. هر دو سیم نول و سیم‌های ارت را می‌توان به چاه ارت یا چاه نول متصل کرد یا حتی می‌توان هر دوی آنها را به لوله‌کشی آب ساختمان وصل کرد. در واقع فرق چندانی بین سیم نول و سیم‌های ارت نیست. اما بهترین کار این است که سیم نول به سیم‌کشی نول شهری و همین‌طور سیم ارت به چاه ارت متصل شود تا هر کدام از آن ها بهترین راندمان کاری خود را داشته باشند.

باید در نظر گرفت که سیم های اتصال به زمین محصولاتی پر هزینه نیستند و با مقداری هزینه می توان ساختمان در مقابل حوادث برفی ایمن کرد. همان طور که پیش از این گفتیم این ایمنی تنها مربوط به ساختمان های صنعتی نمی شود و در آپارتمان های خانگی نیز استفاده از سیم ارت یک ضرورت محسوب می شود. همچنین در موارد خانگی هم می توان از چاه ارت برای دفع کامل صاعقه و حفاظت از ساختمان در مقابل آن استفاده نمود.

نظر شما در مورد مقاله سیم ارت چیست که خواندید چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ایوان کابل به سرعت به آن پاسخ دهند.