گران شدن مس سبب شده در تولید سیم و کابل، از سطح مقطع مس به تدریج کاسته شود و استفاده از سایر فلزات در سیم و کابل معمول شود. در حال حاضر کابل‌های افشان با هادی آلومینیومی در کشور تولید می‌شود که به آن CCA می‌گویند. یا حتی سیم‌هایی تولید می‌شود که داخل آن آهن به کار رفته و فقط لایه‌ی نازکی از مس روی سیم را می‌پوشاند. این سیم‌ها به CCS شهرت دارند.
مقاطع مشخصی از مس، شدت (آمپر) معینی از برق را عبور می‌دهد، از اینرو استفاده از فلزاتی به جز مس در سیم، شدت عبور جریان را کاهش داده و کابل داغ می‌شود. در نتیجه زمینه‌ی اتصالی و بروز آتش‌سوزی فراهم می‌شود.
گران شدن مس سبب شده در واحد‌های کوچک تولید کننده سیم و کابل، از سطح مقطع مس به تدریج کاسته شود و استفاده از سایر فلزات در سیم و کابل معمول شود. در حال حاضر کابل‌های افشان با هادی آلومینیومی در کشور تولید می‌شود که به آن CCA می‌گویند. یا حتی سیم‌هایی تولید می‌شود که داخل آن آهن به کار رفته و فقط لایه‌ی نازکی از مس روی سیم را می‌پوشاند. این سیم‌ها به CCS شهرت دارند.
مقاطع مشخصی از مس، شدت (آمپر) معینی از برق را عبور می‌دهد، از اینرو استفاده از فلزاتی به جز مس در سیم، شدت عبور جریان را کاهش داده و کابل داغ می‌شود. در نتیجه زمینه‌ی اتصالی و بروز آتش‌سوزی فراهم می‌شود.
کاهش سطح مقطع فلزی، افزایش ضخامت عایق و استفاده از فلزات هادی نامناسب، رایج‌ترین تقلب‌های شرکت‌های زیر زمینی سازنده‌ی کابل می‌باشد.

جریمه‌های در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان مختلف صنعت سیم و کابل بازدارنده نیست.
قیمت مس به قدری بالا رفته که حتی اگر پس از شش ماه با طی کردن مسیرهای اداری پیچیده و مراحل دادگاه‌های قضایی، حکمی صادر شود، جریمه‌ی تعیین شده معادل ۱۰ کیلوگرم مس خواهد بود. در نتیجه دلیلی ندارد که تولید کنندگان متخلف، به کم فروشی در مس سیم‌ها ادامه ندهند.
همچنین از تقلب در مهر استاندارد و برندهای معتبر در صنعت سیم و کابل به دلیل بازدارنده نبودن قوانین، تقلب در برندها بسیار شایع است.

افزایش چشم‌گیر قیمت مواد اولیه به ویژه مس طی دو سه سال اخیر باعث شده تا عده‌ای سودجو با پائین آوردن میزان مس در تولید کابل‌های مصرفی و یا کوتاه کردن قطر این کالاها، عملا جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازند.
با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و قیمت پائین سیم و کابل‌های غیر استاندارد که موجب استقبال از این کالاها می‌شود.