کابل کواکسیال صوتی چه کاربردهایی دارد

برای آن که با کاربردهای کابل کواکسیال صوتی آشنا شویم بهتر است که اول آن را بهتر بشناسیم. این کابل یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال سیگنال از قرن گذشته محسوب می‌شده و طی سالیان اخیر هم به تکامل رسیده و در زندگی انسان مدرن هم کاربردهای بسیار زیادی دارد.

کابل کواکسیال صوتی

این نوع کابل‌ها از دو سیم تشکیل شده‌اند. این سیم‌ها که زوج هستند از حالت متقارن خارج شده‌اند و توسط عایق پلیمری دو هادی از یکدیگر جدا شده‌اند. این کابل که به انگلیسی Coaxial cable نام دارد در بسیاری از موارد دارای یک رسانای داخلی هادی است که توسط عایقی از جنسل پلیمر پوشیده شده است. در نهایت تمام اجزای این کابل توسط لایه‌ای پلیمری از جنس پی‌وی‌سی روکش شده‌اند که آن‌ها را از خطرات احتمالی حفظ می‌کند.

کابل کواکسیال صوتی در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. در استفاده‌های کوچک‌تر آن‌ها را در گیرنده‌ها و فرستنده‌های صوتی شاهد هستیم و استفاده‌های صنعتی‌تر از آن‌‌ها در مسافت‌های بلند برای برقرار کردن ارتباط بین شبکه‌های رادیوییو تلویزیونی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از آن‌ها در ارتباط‌ات تلفنی نیز دارای کاربردهای متنوعی است که در مقالاتی دیگر به طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های فنی کابل کواکسیال صوتی

کابل‌های کواکسیال را می‌توان بر اساس مشخصاتی مثل قطر، محلی که از آن‌ها استفاده می ود و امپدانس دسته‌بندی کرد. اگر معنای آخری را نمی‌دانید. امپدانس الکتریکی مقدار مقاومتی است که تحت یک اختلاف پتانسیل در برابر جریان الکتریکی ظاهر می‌شود. مقدار امپدانس یک عدد حقیقی یا مختلط خواهد بود که بر اساس قانون اهم از نسبت ولتاژ به جریان به دست می‌آید. امپدانس با نماد Z نمایش داده می‌شود.

کابل کواکسیال صوتی

حال بر نظر گرفتن این اطلاعات و استاندارد JIS 3501 کابل‌های کاوکسیال به دو دسته با امپدانس ۵۰ و ۷۵ اهمی تقسیم می‌شوند. باید بدانید که این محصولات بر اساس استاندارد JIS C 3501 طراحی و ساخته می‌شوند.

برای آن که از کیفیت این محصولات آگاه شوید بهتر است به جنس روکش‌های آن‌ها دقت کنید. برای مثال کابل‌های کواکسیال با هادی آلمینیومی روکش شده با مس به خاطر داشتن ترکیب هادی با اکسیژن دچار اکسید شدن فلز می‌شوند و به همین خاطر در ارائه سینگال صوتی به مشکل می‌خورند. در مواردی که هدف انتقال تصویر هست هم ممکن است چنین کابل‌های انتقال سیگنال‌های تصویری را با مشکل روبرو کنند.

اجزای تشکیل دهنده کابل‌های کواکسیال صوتی

کابل‌های کواکسیال صوتی و در واقع تمام کابل‌های کواکسیال به شکل مرسوم از اجزای زیر تشکیل شده‌اند که در ادامه آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

  • غلاف بیرونی
  • لایه مس بافت
  • لایه محافظ مسی
  • لایه عایق جداکننده بین دو سیم
  • مغز مسی

البته همه کابل‌های این دسته مثل هم نیستند. برای مثال کابل کواکسیال دیجیتالی از کابل صوتی معمولی ضخیم تر است با این حال به دلیل آن‌که این نوع کابل های معمولی از همان نوع محافظ موجود در کابل کواکسیال استفاده می کند برای وصل کردن تلویزیون شما به جعبه کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید کابل‌ کواکسیال صوتی

کابل کواکسیال صوتی

برای آن که دست به خرید کابل‌های کواکسیال بزنید بهتر است حتما چند نکته را قبل از انجام این کار بدانید. برای مثال یک کابل کواکسیال دیجیتال می‌تواند تمام کانال‌های صوتی را در برگیرد. در این صورت فقط به یک کابل برای انتقال سیگنال‌های دوباند چپ و راست یا سیگنال‌های صوتی ۵ کاناله نیاز خواهید داشت.

در بعضی از موارد خریداران برای صرفه‌جویی در هزینه دست به خرید کابل های آنالوگ RCA برای اتصال دیجیتال استفاده کنند اما از آن‌جا که این کابل‌های دارای پوشش مورد نیاز نیستند نمی‌توانند پهنای باندی که توسط کابل کواکسیال ارائه می شود را ارائه کنند. در ضمن این را هم در نظر بگیرید که معمولا نمونه‌های تقلبی زیادی از این کابل‌ها در فروشگاه‌ها موجود است به همین دلیل بهتر است که هنگام خرید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

نظر شما در مورد کابل کواکسیال صوتی چیست؟ چه سوالاتی در مورد خرید این محصول دارید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان سیم و کابل ایوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند. پیش از این هم در دیگر مقالاتی دست به ارائه اطلاعاتی در مورد این کابل‌ها زدیم که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.