تعریف کابل کواکسیال

برای آن که با کابل کواکسیال آشنا شویم در ابتدا بهتر است که تعریف این محصول را بدانیم. کابل کواکسیال کابلیست با مغز رساناییی داخلی که با پوشش عایق نارسانا محصور شده است. روی این لایه منعطف لایه رسانای نازکی برای انعطاف کابل بهم تنیده شده است.

این کابل‌ها دارای امپدانس مخصوص به خود هستند که بنابر کاربردی که دارند تغییر می‌ کند. مثلاً کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی. کابل مورد استفاده در آنتن ماهواره‌های خانگی و تلویزیون‌ها همگی از نوع هم‌محور ۷۵ اهمی هستند. اگر به بدنه آن‌ها دقت کرده باشید، امپدانس و برخی اصطلاحات دیگر آن نوشته شده‌است. در نتیجه اگر کابلی این توضیحات را نداشت به هیچ عنوان کابل معتبری نیست.

یکی از مشخصات بسیار مهم این کابل ها این است که در حالت گیرندگی هیچ نویزی نمی‌ تواند در طول خط انتقال وارد آن شود و در حالت فرستندگی هیچ تشعشع و تابشی در طول کابل دیده نمی‌ شود. یعنی موج انتقالی کاملاً شیلد و محافظت می‌شود. اصلا به همین دلیل است که این نوع کابل ها کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارند و توسط عده زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کابل‌ هم‌محور

کابل کواکسیال

همان طور که پیش از این گفتیم کابل‌های کواکسیال را با نام کابل هم‌محور هم می شناسند و ما در ادامه به بررسی انواع این کابل ها خواهیم پرداخت.

نازک

این نوع کابل قابل انعطاف بوده و قطر آن هم ۲۵/۰ است. به خاطر چنین قابلیتی از این کابل می‌ توان در موارد مختلفی استفاده کرد و به همین خاطر هم کابل نازک بسیار در صنعت یافت می شود. برای مثال در شبکه‌هایی که از Thinnet استفاده می‌کنند، کابل مستقیماً به کارت شبکه متصل می‌شود. نوع نازک کابل‌های کواکسیال می‌تواند سیگنال‌ ها را تا فاصلة تقریبی ۱۸۵ متر ارسال کند، آن هم بدون آن که این سیگنال ها تضعیف شوند.

سازندگان کابل‌های کواکسیال در سرتاسر جهان، در مورد طراحی متفاوت کابل‌ها به توافق رسیده‌اند تا از همه این کابل ها بتوان به صورت گسترده استفاده کرد، کابل Thinnet جزء کابل‌های خانواده RG-58 محسوب شده و دارای امپدانس ۵۰ اهم است.

بیشتر بخوانید:

اگر نمی دانید، امپدانس، مقاومت سیم در برابر جریان متناوب محسوب می‌ شود. تفاوت اصلی میان کابل‌ های خانواده RG-58 هسته مسی به مرکز آن ها بر می گردد. این هسته می‌تواند به صورت یک مفتول یا چند تار به هم تابیده باشد که نظر قابلیت استفاده بیشتر مناسب شبکه‌های کامپیوتر و سیستم‌های رادیویی از جمله انتقال بیسیم‌های نظامی بوده و در عوض مناسب انتقال تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم‌های کنترل راه دور نیست. به همین جهت در مورد موارد ذکر شده باید از کابل های کواکسیال ضخیم‌ تر استفاده کرد.

ضخیم

"کابل کواکسیال افشان

رعد و برق، مشکلات جوی و باراش باران می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی این کابل ها اثر بگذارد و از کارایی آن ها به طور قابل مشاهده ای بکاهد. ممکن است سیم های برق هم دچار اتصالاتی باشند که روی روند مکالمات تلفنی مشکلاتی را به وجود می آورد و به همین دلیل استفاده از آن ها نیز چندان مناسب و بدون مشکل نیست.

مجاورت سایر سیم های حامل مکالمات در کنار سیم مورد نظر شما، و مخصوصا کابل های چد جفتی ممکن است باعث نامفهوم شدن صدای مکالمه  شود که به آن خط رو خط می گویند. در صورت استفاده از کابل‌های کواکسیال دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و شما می توانید به راحتی به ادامه مکالمه بپردازید. البته اخیرا به خاطر استفاده از تکنولوژی های پیشرفتی دیگر مشکل خط به خط بسیار کمتر از گذشته رخ می دهد.

مشکلات دیگری هم در رابطه با استفاده از سیم های معمولی در مکالمات تلفنی وجود دارد. اولین مشکل این است که این نوع مدار، دارای میرایی بالایی است، به این معنی که با افزایش طول سیم و در مسافت زیاد، سیگنال ها ضعیف تر می شوند. در این حالت در هر چند کیلومتر به تقویت کننده های سیگنال برای افزایش کیفیت مکالمات و از بین بردن نویز نیاز است. از سوی مقابل کابل‌های کواکسیال دارای رسانایی بسیار بالایی است و از آن می‌ توان برای فواصل بسیار دور هم استفاده کرد و شاهد مشکلی نبود.

بیشتر بخوانید در مورد کابل‌های کواکسیال بخوانید :

پیش از این هم در ایوان کابل به بررسی ویزگی و انواع مختلف کابل‌های کواکسیال پرداختیم. اگر سوالی در مورد این محصول دارید دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ایوان کابل به آن پاسخ دهند.